افت ۷۰ درصدی تولید زعفران

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه هر کیلو گرم زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: این مبلغ تا ۵ ماه قبل، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود که در واقع واسطه‌ها قیمت‌ها را در بازار مدیریت می‌کنند.

علی حسینی گازار، عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران در گفتگویی درباره صحت خبر قاچاق ماهیانه  ۱۰ تن زعفران از کشور اظهار کرد: قاچاق نمی‌تواند آمار داشته باشد زیرا اگر رسمی است چرا مانع آن نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: اعداد ذکر شده بصورت برآوردی اعلام می‌شود و به عنوان مثال صادرات رسمی به‌اضافه مصرف داخل با توجه به حجم کشت، عدد قاچاق برآورد می‌شود و در صورتی که موانع صادراتی برداشته و صادرات شفاف انجام شود قاچاق هم برچیده می‌شود.

حسینی گازار افزود: تعهد ارزی صادرکننده را ملزم می‌کند ارز را ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد به بانک مرکزی تحویل دهد که این خود سبب بروز گلایه‌هایی می شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه برای تحویل و دریافت پول هم به دلیل تحریم مشکلات بسیاری وجود دارد.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با اشاره به صادرات زعفران به افغانستان گفت: سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود که باید پرسید آیا این کشور مصرف کننده این حجم زعفران است؟ علاوه بر اینکه کشاورزان این کشور به کمک پیاز زعفران ایرانی خود نیز تولید دارند.

حسینی گازار با بیان اینکه افغانستان با اجازه رسمی وزارت فلاحت خود زعفران ایرانی را به نام تولید افغانستان بسته بندی و دوباره به کشوری مانند هندوستان صادر می‌کند، تصریح کرد: این می‌شود که بخشی زیادی از این محصول گران بها رسمی و غیررسمی قاچاق می‌گردد، مدیریت داخل به راحتی اعتبار ایران را تقدیم کشور دیگر می‌کند تا برای خود بازار سازی کند. به این ترتیب با محصول ایرانی برای خود ارزآوری دارد.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه تاریخ زعفران ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد، تصریح کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی و آمار مراکز دولتی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که باید بیش از ۱۰۰۰ تن زعفران برداشت شود در حالی که تولید فعلی یک چهارم این عدد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن است.

حسینی گازار ادامه داد: طبق یک فرمول هر سال بین ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود چون مزارع هر چند سال یک بار باید جایگزین شوند و به نسبت این جایگزینی باید ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده شود.

وی افزود: با توجه به این موضوع اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم قطعاً امروز این عدد به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که باید ۱۰۰۰ تن محصول داشته باشد اما چرا فقط ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران ادامه داد: زعفران محصولی مناسب برای سرزمین‌های کم آب بوده زیرا در تابستان نیاز به آبیاری نداشته و در زمستان هم با بارش رشد می‌کند.

وی اظهار کرد: همچنین کشت آن ویژه بوده و تا ۷ سال نیاز به کشت مجدد ندارد؛ تنها باید درست مدیریت شود و در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلو گرم بود در حال حاضر با وجود افزایش سطح زیر کشت عملکرد به زیر ۳ کیلو گرم رسیده است.

حسینی گازار با بیان اینکه طبق آمار اعلامی مراکز دولتی از میزان کشت اینکه تولید ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران در سال است، تصریح کرد: یعنی عملکرد در هکتار حدود ۲ کیلو گرم بوده که با توجه به هزینه کرد در نیروی انسانی، انرژی، برق و… برای تولید ۱۰۰۰ تن برداشت، این عدد رضایت بخش نیست.

وی با بیان اینکه درآمد کشاورز کاهش پیدا کرده است، گفت: فعال این حوزه نیاز به آموزش دارد تا عملکرد در هکتار کشت خود را افزایش دهد وگرنه افزایش قیمت‌ها منجر به تورم می‌شود.

حسینی گازار با اشاره به وضعیت قیمت این محصول لوکس در بازار جهانی اظهار کرد: هر کیلو گرم زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بوده که تا ۵ ماه قبل این مبلغ، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود که در واقع واسطه‌ها قیمت‌ها را در بازار مدیریت می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با اشاره به فراگیری کشت زعفران در کشور گفت: افزایش قیمت، کشت زعفران را در کشور فراگیر کرده اما تولید سیستمی و اصولی نیست و هر کشاورز با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود که همگی سلیقه‌ای است در بسیاری از استان‌ها تولید زعفران با عملکرد پایین در حال انجام است.

وی افزود: این امر ناشی از عملکرد و سیاست گذاری نادرست نهادهای متولی است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود